عصاره عشق و ایثار در مادران خطه زاگرس

کرمانشاه - ایرنا - جنگ، زلزله، ایستادگی و تحمل عوارض جسمی ناشی از جنگ، شرایط دشوار مادر بودن برای بانوان خطه غرب را چند برابر می کند از همین رو چندین مادر کرمانشاهی به دلیل مقاومت و نثار عشقی خالصانه به نمایندگی از دیگر مادران، معرفی شدند که روایت داستان زندگی آنان شنیدنی است.

به گزارش ایرنا، مادرشدن و همسر بودن به معنای پذیرش مسئولیت و توانایی برای تربیت کودکانی پاک سرشت و ایجاد محیطی آرام و امن در خانه تلقی می شود چرا که مادران به عنوان موثرترین فرد از نقش بالایی در برقراری آرامش، صمیمیت و تربیت در خانه برخوردار هستند.
مادران همیشه نشان داده اند که با فداکاری و ایثار در عشق ورزی به فرزند همتا ندارند و از همین رو براساس روایات دینی، بهشت در زیر پای آنان قرار دارد ولی در این بین مادرانی هستند که تنها مسئولیت تربیت فرزند بر دوش آنان قرار نداشته و شرایط زندگی، شاخص های متفاوتی از دیگر مادران در آنها ایجاد کرده است.
از همین رو و با هدف شناسایی و تقدیر از مادران فرشته صفت و آشنا ساختن بیشتر جامعه به ویژه نسل جوان با جایگاه و نقش والای مادر، بنیاد بین المللی مادر به برگزاری آیینی به منظور قدردانی از زحمات این مادران در کشور اقدام می کند که امسال این آیین با معرفی 15 مادر نمونه در کرمانشاه برگزار شد.
به منظور آگاهی از شاخص هایی که این مادران را نمونه کرده به گفت و گو و شنیدن داستان های متفاوت از زبان چند مادر نمونه اقدام کرده ایم.

** روایت 17 سال پرستاری از پسر و پدری معلول
شهناز بصیری مادری است که تک فرزند و همسر خود را از دست داده است، کسری متولد سال 77 بود که بعد از هفت روز به زردی مبتلا شد و نشانه های فلج مغزی در وی آشکار شد و پس از 17 سال جان خود را از دست داد. بصیری در این سالها از فرزندی مراقبت کرد که دارای هیچ گونه حرکتی نبود و حتی قطع امید کردن پزشکان از بهبود وی، ذره ای از توجه این مادر به فرزند نکاست. این مادر رنجدیده در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بیان این نوع پرستاری به زبان آسان نیست، من و همسرم به دلیل عشق به فرزند از تفریحات ساده زندگی دوری کردیم و همه زندگی خود را وقف این فرزند کردیم. وی که علاوه بر پرستاری در بیرون از منزل نیز کار می کرد، ادامه داد: همسرم نیز با مشکل دیگری از ناحیه پا رو به رو بود و به بیماری فلج اطفال مبتلا بود.

** هرچه کرده ام وظیفه ام بود
او در پاسخ به این سوال که چه عاملی را در نمونه شدن به عنوان یک مادر دخیل می داند، افزود: به عنوان یک مادر و یک همسر تنها وظایف خود را انجام داده ام، وقتی که یک زن ازدواج می کند باید مسئولیت های جدید خود را بپذیرد و باید همه تعهدات این زندگی جدید را پذیرا باشد. از دیدگاه بصیری زنی موفق است که با بردباری با مشکلات برخورد کند.
این مادر ادامه داد: بی شک همراهی و خوش خلقی همسرم در زندگی و برخورد با بیماری فرزندم بسیار تاثیرگذار بود و نمی توانم توصیف کنم که این 17 سال چگونه بر ما گذشت و شاید کمتر کسی بتواند یک روز از زندگی من در آن سالها را تحمل کند.

** مادری با چهار فرزند معلول
با این حال شرف مرادی یک عمر با این شرایط زندگی کرده، وی 60 سال سن دارد، چهار فرزندش را روانه خانه بخت کرده و هم اکنون با چهار فرزند دیگر معلولش، به تنهایی روزگار سپری می کند. وی که ساکن روستای «کزازی» از توابع بخش روانسر است، به دلیل ازدواج فامیلی از سن هفت سالگی فرزندان به معلولیت آنان پی برد. زینت ذوالفقاری دختر شرف مرادی در گفت و گو با ایرنا از شرایط زندگی مادرش گفت و افزود: مادرم هم اکنون 60 سال سن دارد و دارای چهار فرزند معلول است و پس از فوت پدرم، مسئولیت های مادر برای تربیت و محافظت از این فرزندان چند برابر شد و در کنار آن به کار کشاورزی، قالی بافی و خانه داری مشغول شد و همه روزهای جوانیش را صرف ما کرد تا حس کمبود و نداشتن پدر در زندگی را حس نکنیم.
وی در پاسخ به این سوال که مادر خود را در یک جمله توصیف کند، افزود: خدا را شکر می کنم که به ما یک فرشته اعطا کرده و هم اکنون با بالا رفتن سن مادر، توانایی انجام کار بیرون از خانه از وی سلب شده و بهزیستی از او و فرزندانش با مقرری ماهانه حمایت می کند.

** داستان متفاوت مادر سرپل ذهابی
داستان نمونه شدن مرضیه ایده پور به عنوان یک مادر زلزله زده، اندکی فرق دارد، او یک مادر 52 ساله دارای 2 دختر است و علاوه بر مادری، 18 سال از همسر جانباز اعصاب و روان و شیمیایی خود پرستاری کرده و در سال 91 همسرش را از دست داده است. وی به ایرنا گفت: پس از فوت همسر، عوارض شیمیایی بر یکی از دخترانم آشکار شد و در زلزله ویرانگر 7،3 دهم ریشتری سال گذشته سرپل ذهاب، خانه ام ویران شد و یکی از دخترانم با کمک همسایگان از زیر آوار نجات پیدا کرد و به دلیل کمک و همدردی با دیگر زلزله زدگان، از همراهی با دخترم برای رفتن به بیمارستان خودداری کردم و با جسمی مجروح به همدردی و یاری رسانی به دیگر زلزله زدگان پرداختم.
مرضیه پس از بیرون آمدن ماشینش از زیر آوار، 11 شب در خودرو خوابید و در روز دوم زلزله یک چادر مسافرتی پیدا کرد و با نصب آن در نقطه ای، ستاد بحران بانوان را تشکیل داد و بانوان زلزله زده را به دور خود جمع کرد.

** کمپی که برای شناسایی زلزله زدگان برپا شد
وی ادامه داد: پس از تشکیل این ستاد خودجوش، به نام گذاری و کمپ بندی مردمان ساکن در چادر پرداختیم و کار آمارگیری خانوارها، مادران باردار و سالمند و کودکان در کمپ برای اطلاع رسانی به خیران، سمن ها و انجمن های داوطلب برای کمک به مردم انجام شد. شناسایی معلولان، مجروحان و افرادی که خانواده خود را از دست داده بودند در کنار آمارگیری برای توزیع بسته غذایی و بهداشتی از دیگر اقدام های این مادر نمونه با یاری دیگر زنان زلزله زده بود.
مرضیه با تاکید براینکه پس از گذشت یکسال از این زلزله هولناک هنوز اشک چشمانشان خشک نشده، افزود: گزارش های ما در شناسایی و کاهش نیازهای زلزله زدگان تاثیرگذار بود و هنوز هم به دنبال کمک به زلزله زدگان هستیم و پیگیر برگزاری نمایشگاهی ویژه شب یلدا با هدف عرضه هنرهای دست زنان سرپل ذهاب و دختران بازمانده از ازدواج هستیم.

** شاخص های مادران نمونه
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه هم در گفت و گو با ایرنا، هدف از برگزاری آیین تجلیل از مادران نمونه را تقدیر و تشکر از مادران خطه غرب کشور به دلیل زحمات و فداکاری ها در دوران هشت سال دفاع مقدس و در زمان زلزله عنوان کرد. فهیم ادامه داد: این مادران متحمل سختی های بسیاری شدند که باید به عناوین مختلف مورد تقدیر قرار گیرند و سعی می کنیم این برنامه ها به صورت مستمر برگزار شود و این آیین گام نخست می باشد. وی افزود: مادر نمونه باید وظایف و مسئولیت های مادر در قبال فرزندانش به ویژه از جنبه های پرورشی، تربیتی، معنوی، اجتماعی، مسئولیت پذیری و آموزشی را به نحو مطلوبی انجام دهد.
سعیده فهیم ادامه داد: دفتر امور زنان و خانواده با همکاری بنیاد مادر از این بانوان نمونه تقدیر کرد تا داستان زندگی آنان، به الگویی برای مادران امروزی تبدیل شود. وی با تاکید براینکه بهشت در زیر پای مادران قرار دارد، اظهار داشت: مادر نمونه باید در زندگی شخصی، خانوادگی، اجتماعی کار شاخص و متفاوتی که در جامعه اثر مثبت داشته باشد را انجام دهد و از سوی دیگر باید همسری خوب و باوفا و سنگ صبور همسرش باشد. این مسئول خاطرنشان ساخت: بنیاد بین المللی مادر با هدف آشنا ساختن بیشتر جامعه به ویژه نسل جوان با جایگاه و نقش والای مادر و ارتقا و بازآفرینی ارزش های قداست آمیز این شاهکار خلقت به معرفی و تقدیر این مادران نمونه می پردازد.
شهناز نصیری، سعادت ویسی، بطول زیدی، مهناز فتاحی، بدری سادات فیض جعفری، شرف مرادی، نصرت فرجی، اسماء شریفی، هاجر محمودی، رعنا الیاسی، مرضیه ایده پور، کبری کوشکی، مهدخت نظری، فرشته ندافی و فریده همزه ای به عنوان 15 مادر نمونه کرمانشاه در هفته گذشته تجلیل شدند.

 

 لینک منبع خبر : خبرگزاری ایرنا

 

نکوداشت کرمانشاه

۱۶ آذر ۱۳۹۷
تعداد بازدید : ۱,۴۶۲
کد خبر : ۱۷۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید