برگزاری نخستین آیین نکوداشت مادر در استان آذربایجان شرقی

تبریز- خبرگزاری ایرنا- مادر مصداق بارز ایثار و دریای بیکران عاطفه است که توصیف آن در کلام نمی گنجد؛ واژه مقدسی که هیچ فرزندی یارای تجلیل از مقام و منزلت آن را ندارد.

به گزارش ایرنا، مادران از گِل هایی خلق شده اند که وقتی گُل می دهند، زمین را گلستان می کنند؛ مادرانی چون آمنه، آسیه، خدیجه، فاطمه زهرا(س)، زینب کبری(س)، مریم (ع) و ام البنین (س) که دنیا، دنیا بودن خود را مدیون دامان پاک و مقدس آنان است و خالق به خلق آنها می نازد. کمتر کسی است که نوای خوش لالایی ها، زمزمه های عاشقانه و دستان نوازش گر مادرش را که آرام بخش ترین ترانه و حس زندگی است، فراموش کند و دلش به گرمای آغوش مادر تنگ نشود. مادر واژه ای است سرشار از امید و عشق؛ واژه ای شیرین و مهربان که از ژرفای جان بر می آید و بر عمق جان می نشیند.
در تعریف عمق فداکاری مادر همین بس که وقتی نوزاد به دنیا می آید، در حال بیهوشی زیر چشمی از سلامت فرزندش اطمینان حاصل می کند؛ او می خواهد مطمئن شود که نورچشمی اش سالم و قبراق است و بزرگ می شود؛ وقتی کودکش برای نخستین بارˈماما ، ماماˈ می گوید، خستگی از تن مادر به در می شود؛ او راه می رود و می افتد و مادر سراسیمه خود را می رساند: 'جان مادر طوری شد؟'. چهار ساله، پنج ساله مربی مهد کودک از شیطنت بچه شکایت می کند، دکتر هم می گوید که اندازه قدش خوب، اما وزنش کمی پایی است؛ و اینجاست که مادر به فکر فرو می رود و نگران می شود که نکند جگرپاره اش مشکلی دارد. فرزند به هفت سالگی که می رسد، باز مادر دغدغه جدید می یابد و به فکر می افتد که مدرسه خوبی برای او پیدا کند که هم به خانه نزیک باشد و هم معلم های خوب و دلسوزی داشته باشد و ... دوران بلوغ فرزند که فرا می رسد، مادر آرام و قرار ندارد و هر دقیقه نگران ناآرامی ها و شیطنت های مخصوص این مقطع سنی است؛ او با تمام وجود مراقب است که آینده دلبندش به دلیل یک خطای سهوی یا عمدی خراب نشود. پایان دبیرستان، آغاز آرزوی بزرگ تری برای فرزند توسط مادر است؛ اما می کوشد به هر شکل ممکن فرزندش را برای موفقیت در ورود به دانشگاه در یک رشته خوب ترغیب کند.
حال اگر دانشگاه فرزندش، در شهری دیگر باشد، دلشوره ها و دل نگرانی های مادر رنگ دیگری به خود می گیرد؛ در این موقعیت، تحمل جدایی «کودک 18 ساله» برای مادر بی تاب، حکم ج دایی روح از جسم را دارد؛ او که این همه سال برای سلامتی و بزرگ کردن جگرگوشه اش، غم ها خورده، شب بیداری ها کشیده و خم به ابرو نیاورده است، اکنون باید از دیدار فرزندش ولو برای ماهی و فصلی محروم شود.
اما دانه های زنجیر نگرانی های مادر برای کودکش پایانی ندارد؛ یافتن شغل مناسب بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی، رفتن به خدمت مقدس سربازی، تشکیل خانواده و شیرینی در آغوش کشیدن نوه ها که به قولی معروف« فرزند به بادام می ماند و نوه به مغز بادام» حال تصور کنید اوج فداکاری مادر شهیدی را که پا روی تمام این آرزوهایش گذاشته و جگر گوشه اش را برای جهاد در راه خدا، راهی مبارزه با دشمنان اسلام و قرآن می کند؛ به واقع هر کلام و جمله ای قاصر از تجلیل از مقام این مادران است. اما افسوس و صد افسوس که در دنیای جدید و عصر فناوری، عاطفه ها در خانواده ها روز به روز رنگ می بازد و اژدهای افسون زدگی فناورانه و ماشینی، رویاهای شیرین مادران برای آینده فرزندان را می بلعد ...
در خانه سالمندان از پیرزنی آرزویش سووال می شود و او در حالی که اشک در چشمانش حلقه می زند، می گوید:'اول سلامتی فرزندم و بعد بغل کردن نوه ام، حداقل ماهی یکبار یادی از من کنند'. سالمند دیگری می گوید: 'عروسم از خانه بیرونم کرده است، اما آرزو دارم زیر پله خانه پسرم زندگی کنم و صبح با صدای پسر و نوه ام از خواب بیدار شوم'.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه در سیره و فرمایش های پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) بر احترام و تجلیل از مقام مادر تاکید شده است، می گوید: بنا بر تصریح قرآن مجید و تاکید پیامبر اسلام بهشت زیر پای مادران و جای قدم های مادران باغی از باغ های بهشت است. حجت الاسلام سیدمحمد علی آل هاشم با استناد به حدیثی از امام صادق (ع) اضافه می کند: مردی از پیامبر خدا پرسید به کدام یک از بستگانم نیکی کنم و ایشان فرمودند به مادرت، پرسید بعد از مادرم به چه کسی نیکی کنم، باز فرمودند مادرت، برای مرتبه سوم پرسیدم بعد از مادرم به چه کسی، دوباره تاکید کردند مادرت و در بار چهارم فرمودند به پدرت نیکی کن.
وی حدیث دیگری در بلندی جایگاه مادر نقل می کند: فردی به رسول خدا مراجعه کرد و گفت انسان بسیار گناهکار و معصیت کاری هستم آیا امیدی به بخشش خدا هست؟ فرمودند: آیا پدر و مادرت زنده است، گفت، پدرم زنده است، فرمودند: برو به پدرت نیکی کن و در حالی که مرد دور میشد، فرمودند ای کاش مادرش زنده بود.
امام جمعه تبریز یادآوری می کند: اگر مادر دعا کند گناه انسان بخشیده می شود، بر این اساس باید هر لحظه عمر مادران را قدر بدانیم و در زمان رسیدن به سن پیری، دست والدین را بگیریم. حجت الاسلام آل هاشم با بیان اینکه نباید کمترین اهانت به پدر و مادر شود و باید بزرگوارانه با آنها رفتار کنیم، می گوید: کسب رضایت پدر و مادر در هر پست و مقامی لازم و واجب است و سعادت دنیا و آخرت را به دنبال دارد.
استاندار آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه کاهش عاطفه یکی از معضلات مهم جامعه است، گفت: مادر قلب خانواده و کالبد جوامع است که می تواند پیوند دهنده عواطف باشد.
محمدرضا پورمحمدی اضافه می کند: سعادت بشر در دستان مادران است و مادر می تواند عاطفه ها و پیوندها را در بین افراد جامعه تقویت کند.
وی با اشاره به اینکه جوامع امروزی دچار گسست و جدایی نسلی شده اند، بیان می کند: فاصله جوانان از خانواده ها افزایش یافته و باید برای تقویت نهاد خانواده به منظور کاهش آسیب های اجتماعی تلاش کنیم. پورمحمدی همچنین با اشاره به شاخص های سواد از دیدگاه یونسکو و تاثیر مادر به عنوان عامل تحرک و سلامت جامعه تشریح می کند: اکنون سواد در واقع توانایی خواندن و نوشتن نیست، بلکه توانایی برقراری رابطه عاطفی، سواد محسوب می شود و این توانایی را مادران به بهترین نحو دارند، به طوری که می توانند جامعه را سمت و سو داده و ارتباط موثری را با فرزندان برقرار کنند.
استاندار آذربایجان شرقی اضافه می کند: برقراری ارتباط در دنیای امروز مورد تاکید است و کسانی که شاخص های یاد شده سواد را داشته باشند به مراتب بالا دست می یابند.
پورمحمدی تاکید می کند: در اسلام الگوهای بسیار مناسبی برای زنان مسلمان وجود دارد که مهم ترین آن حضرت فاطمه زهرا(س) است که باید دختران و مادران مسلمان ایشان را الگوی واقعی زندگی خود قرار دهند.
رییس بنیاد فرهنگی بین المللی «مادر» نیز می گوید: اگر علم و دانشگاه پیشقراول توسعه نباشد، شکست خواهیم خورد. غلامرضا محمدی اضافه می کند: مادران جامعه در توسعه علمی جامعه و پیشرفت فرزندان بسیار دخیل هستند. وی می گوید: فاصله جوانان با خانواده موجب افزایش آمار طلاق و بزه در جامعه می شود که البته مادران به عنوان هدایتگران فرزندان قادر به تضمین سلامت جوامع هستند.

  

جهت مشاهده عکس‌های نکوداشت در خبرگزاری ایرنا اینجا را کلیک کنید.

لینک منبع خبر : خبرگزاری ایرنا

 

نکوداشت آذربایجان شرقی

۱۶ آذر ۱۳۹۷
تعداد بازدید : ۱,۲۳۴
کد خبر : ۱۷۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید