وداع با رییس هیات مدیره و فرزند فقید بنیاد مادر

شیراز- خبرگزاری ایرنا- آیین تشییع و بدرقه پیکر ناصر امامی شاعر و نویسنده شیرازی سه شنبه ۲۱ خردادماه با حضور اصحاب فرهنگ و هنر فارس از مقابل تالار حافظ برگزار شد.

فوت امامی1

در این مراسم، پیام محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانده شد که در بخشی از این پیام آمده است: شیراز گلستان عشق ورزی و اندیشه‌های ناب ادبیات بوده و هست، ناصر امامی باغی پربار از شعر و شوق و طراوت کلمات بود.
وی در ادامه این پیام عنوان کرد: او در زندگی مهرانگیزش "یک دریا مروارید" را در دل جای داده بود تا بتواند سال‌های سال "شور و عشق و دانایی" را به مردم شیراز هدیه کند و امروز نبودنش را باید با "مرواریدهای غلتان" و با دستانی به نشانه وداع لمس کنیم و چشم دل گشوده برایش دعایی بفرستیم.
داریوش نویدگویی، مدیر انتشارات نوید شیراز و فعال ادبی در این مراسم با اشاره به زندگی و ویژگی‌های شخصیتی ناصر امامی، عنوان کرد: امامی، فرهنگ‌مداری و انسانیت را به خوبی آموخته بود.

** سرمایه‌های کشور قطعه‌ای برای دفن ندارند

او برای چندمین بار، از آنچه نبود قطعه هنرمندان در شیراز نامید، گلایه کرد و گفت: هنرمندان سرمایه‌های کشور هستند؛ درحالی که یک قطعه برای دفن این بزرگان در شیراز نداریم. نویدگویی افزود: مرحوم امامی سه سال پیش در روزنامه‌های شیراز وصیت‌نامه‌ای فرهنگی در قالب مقاله به چاپ رساند که در آن اشاره کرده بود که هزینه‌های مراسم صرف فعالیت‌های خیریه شود.

** امامی شیراز را عاشقانه دوست داشت

همچنین سیروس رومی، شاعر و روزنامه نگار شیرازی نیز با بیان اینکه وداع با ناصر امامی سخت و دشوار است، خود را وامدار امامی دانست و بیان داشت: ناصر امامی در ۱۵ سالگی به دنیای فرهنگ وارد شد؛ او در این زمان به واژه و قلم روی می‌آورد و دستمایه اولیه او شعرهای طنز است. رومی ادامه داد: مرحوم امام از همان زمان فعال اجتماعی، ادیب، شاعر و راهنما شد و شیراز را عاشقانه دوست داشت و شعر محور زندگی اش بود.

استاندار فارس نیز با انتشار پیامی فقدان این ادیب را به جامعه فرهنگ و هنر فارس تسلیت گفت. عنایت‌الله رحیمی در این پیام مرحوم ناصر امامی را یکی از چهره‌های تأثیرگذار شعر معاصر توصیف و عنوان کرد: این شاعر پیشکسوت و نام‌آشنا در دوران حیات موثرش با ذوق، سلیقه و اندیشه‌ای خاص، شعر را حتی به دست روشندلان نیز رساند و آثار ارزشمندی را در این زمینه با خط بریل خلق کرد.
استاندار فارس با ابراز امیدواری از اینکه آثار شاخص او الگویی برای شاعران و ادب دوستان جوان باشد، معرفی بزرگان فرهنگ و هنر استان را یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌ها دانست و گفت: نام ایران و ایران زمین پیوسته با شعر و ادب و فرهنگ همراه و همزاد خواهد بود و چون این ادیب درگذشته با خانواده‌ای روحانی به دنیا آمده و دارای شخصیتی لطیف و ذوق ادبی بوده است، توانسته به عنوان شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار فارسی جایگاه ویژه‌ای را در بین اهالی فرهنگ، ادب و هنر از آن خود کند.

** ساخت مستند برای نخبگان و اهالی هنر فارس ضروری است

استاندار فارس تهیه و ساخت مستندهایی در قالب "تاریخ شفاهی" ویژه نخبگان و اهالی قلم و اندیشه و فرهنگ و هنر فارس را ضروری دانست و افزود: هر آنچه داریم بر ستون‌های استوار علم، هنر و اندیشه و تجربه و تلاش‌های گذشتگان استوار است و ضروری است همه گنجینه‌های امروز در تمام ابعاد فرهنگی، هنری، ادبی، اقتصادی و… برای آیندگان ذخیره شود و با ابزار رسانه‌ای مناسب عمومیت یابد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز به مناسبت درگذشت این شاعر و نویسنده نامدار طی پیام تسلیتی با ابراز اندوه از فقدان این استاد نام آشنای شعر و ادب، عنوان کرد: او در خانواده‌ای اصیل و سرشناس از اهالی شیراز چشم به جهان گشود و از نوادگان شیخ مفید، صاحب تذکره "مرات الفصاحه" بود. صابر سهرابی در ادامه این پیام افزود: آثار و فعالیت‌های فرهنگی او مایه مباهات و افتخار است؛ چراکه عمر پربار خود را در راه خدمت به فرهنگ و ادب این سرزمین صرف کرد و به عنوان دبیر انجمن شعر "صائب" در تهران فعالیت داشت و در معاونت فرهنگی بیمارستان قلب کوثر شیراز نیز در راه اشاعه زبان و ادب پارسی گام‌های مؤثری برداشت. وی بیان کرد: جای خالی این ادیب فرزانه برای همیشه در شیراز و فارس احساس می‌شود.

بنیاد فرهنگی بین‌المللی مادر نیز با انتشار پیامی در گذشت ناصر امامی، عضو هیأت مدیره این بنیاد را تسلیت گفت. مدیر عامل بنیاد مادر، غلامرضا محمدی در این پیام عنوان کرد: مشیت الهی یکی از فرزندان شایسته بنیاد مادر، همسری وفادار، پدری مهربان و ادیبی فرهیخته را از میان برد. وی این هجرت جانگداز را به خاندان امامی، تسلیت گفت و برای بازماندگان طلب شکیبایی کرد.

از ناصر امامی مجموعه شعرهای باران خاطرات، زیر چتر ۷۵ سالگی، صدای پای مهتاب، یک دریا مروارید، به سوی فردایی بهتر، یک سال شور و عشق و دانایی و مرواریدهای غلتان بر جای مانده است.

ناصر امامی که در سال ۱۳۱۷ در شیراز متولد شد، شامگاه ۱۸ خرداد ۹۸ بر اثر بیماری در این شهر درگذشت.

منبع خبر: خبرگزاری ایرنا

۲۱ خرداد ۱۳۹۸
تعداد بازدید : ۱,۳۲۸
کد خبر : ۲۴۲

نظرات بینندگان

محمد فلاح مهرآبادی
0
0
0

روحش شاد و قرین رحمت الهی باد.


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید