جلسات خانوادگی (1) : اهمیت و ضرورت

family1

با سرعت شلوغ زندگی امروزه هم برای والدین و هم برای فرزندان، خانواده ها به ندرت وقت می کنند به صورت گروهی بنشینند تا در مورد تصمیمات مهم بصورت خانوادگی صحبت کنند. در نتیجه، برنامه ها اغلب بدون فکر کافی و بدون مشورت با سایر اعضای خانه و بصورت یکطرفه از سمت والدین دیکته می شود. برگزاری جلسات با کل خانواده راهی عالی برای درگیر کردن همه افراد در روند تصمیم گیری است. جلسات خانوادگی نوعی یادآوری تصویری برای بچه‌ها فراهم می‌کند که متوجه شوند مادر و پدر هنوز هم با فرزندان خود مشارکت دارند و برای رشد آنها همکاری می‌کنند. این گردهمایی ها می توانند به عنوان وسیله ای برای تصمیم گیری در مورد نحوه گذراندن وقت با هم و همچنین جلوگیری از بروز مشکلات برای خانواده ها مورد استفاده قرار گیرند و در آن ها همه اعضای خانواده می توانند در مورد مسایل و مشکلات روزمره خود صحبت کنند و مشورت بگیرند.
اگر تابه حال جلسات خانوادگی برگزار نکرده اید می توانید از همین امروز زمانی را برای این جلسات تعیین کنید. سعی کنید اولین جلسه در خصوص مشکلی خاص نباشد و موضوعی کلی مطرح شود و در این جلسه بیشتر معاشرت کنید. در اینصورت همه افراد آرامش بیشتری خواهند داشت و فرزندان شما اشتیاق بیشتری برای شرکت در این کار دارند. در جلسات بعدی، در صورت نیاز مشکل ها را می توانید مطرح کنید.
جلسات خانوادگی می توانند به فرزندان و پدر و مادر کمک کنند تا نزدیکتر شوند و با وضوح بیشتری ارتباط برقرار کنند. کودکان با درگیر شدن در تصمیم گیری گروهی و حل مسئله ، خود را مسئول ایجاد زندگی خوب در خانه می دانند و احساس می کنند عضوی مهم از خانواده خود هستند. پیام این جلسات این است که گذراندن اوقات با هم و احترام به یکدیگر از اولویت های خانه شماست. مهارت هایی که کودکان در جلسات خانوادگی می آموزند مانند سازش ، همکاری و گشودگی نسبت به عقاید دیگران به آنها کمک می کند تا در سایر جنبه های زندگی خود به طور موثر ارتباط برقرار کنند. در خلال جلسات خانوادگی و با الگو گرفتن از والدین، کودکان یاد می گیرند مسایل را بررسی کنند، راه حل برایشان پیشنهاد دهند و نتایج را بررسی کنند. در نهایت مهارت حل مسئله و تاب آوری کودکان برای رویارویی با مشکلات زندگی افزایش خواهد یافت.

 

گردآورنده: سارا معصومی، روانشناس تربیتی

 

۱۹ تیر ۱۴۰۰
تعداد بازدید : ۹۹۰
کد خبر : ۳۱۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید