فعال اجتماعی: گواهینامه ازدواج اجباری شود

شیراز- ایرنا- فعال اجتماعی و مدیر یک سازمان‌ مردم‌نهاد فعال در حوزه زنان و خانواده، اجباری شدن اخذ گواهینامه ازدواج برای زوجین قبل از ثبت رسمی عقد آنها را با هدف تقویت بنیان خانواده خواستار شد.

IRNA1

مدیرعامل بنیاد فرهنگی بین‌المللی مادر در نامه‌ای خطاب به معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری در امور بانوان و خانواده نوشت: در اکثر کشورها به ویژه ایران،‌ آمار نگران‌کننده طلاق به ویژه در سال‌های اول تا سوم ازدواج قابل تامل است که غیر از مواردی مانند اعتیاد، فقر، بیکاری و اختلاف فرهنگ‌ها، نداشتن آگاهی از ارتباطات مهم زناشویی از مهمترین دلایل این مقوله است.
غلامرضا محمدی در این نامه که نسخه‌ای از آن روز دوشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، بر لزوم پیشگیری قبل از درمان در موضوع طلاق تاکید و تصریح کرده است:‌ آسیب‌هایی که به خاطر طلاق متوجه زوجین، خانواده، فرزندان و حتی جامعه می‌شود بسیار دردناک، تاسف‌بار و غیرقابل جبران است که می‌طلبد برای جلوگیری از این معضلات خانمان‌سوز چاره‌ای اندیشید. وی اظهار داشت:‌ سالیان متمادی است که در دنیا به ویژه کشور ما، استادان روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، صاحب‌نظران و دلسوزان به این امر مهم که باید افراد قبل از ازدواج از لحاظ پزشکی و بهداشتی گواهی سلامت ارائه نمایند، تاکید دارند.


IRNA2

مدیرعامل بنیاد فرهنگی بین‌المللی مادر در این راستا پیشنهاد داده است:‌ دختر و پسری که قصد ازدواج پایدار و دائمی دارند باید از لحاظ روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و سایر موارد ضروری قبل از آن مورد بررسی قرار گرفته و به غیر از مراجعه به روان‌شناسان و جامعه‌شناسان و صاحب‌نظران و انجام آزمایش‌های مربوطه، برای پیوند زناشویی و تداوم زندگی از هر جهت آموزش‌های مفید و ضروری را فراگیرند و سپس از مراکزی که اعضای آن از استادان روان‌شناسی، اجتماعی، فرهنگی، پزشکی، معنوی و قضایی هستند گواهی ازدواج دریافت نمایند.
محمدی آموزش‌های قبل و هنگام ازدواج کنونی در جامعه را ناکافی و ناکارآمد دانسته و افزوده است: ‌در همه مشاغل علمی،‌معنوی و نظامی، افراد باید ضمن آموزش‌های لازم و سپری کردن مراحل مختلف از مراجع صلاحیت‌دار گواهینامه مربوطه را کسب و سپس در آن حرفه مشغول به کار شوند، حال چطور ممکن است که در امر مقدس و الهی ازدواج که رکن اصلی خانواده، جامعه و بسیار حائز اهمیت است، اخذ گواهینامه الزامی نیست. وی با تاکید بر مسئولیت همگانی در موضوع صیانت از ازدواج و پایداری آن گفت: باید راهکارهای اصولی و کاربردی تدوین،‌تصویب و اجرایی شود و به جای شانس، اقبال و شعار، تدبیری علمی و عملی اندیشیده شود.
بنیاد فرهنگی بین‌المللی مادر یازدهم مهرماه سال ۱۳۹۳ در شیراز راه‌اندازی شد و یکی از اهداف آن قدردانی از مادران نمونه است. این بنیاد، سازمان مردم‌نهاد فرهنگی بین‌المللی است که به‌ صورت غیردولتی فعالیت و اهداف هفت گانه‌ای را دنبال می‌کند. ارتقا و بازآفرینی ارزش‌های قداست‌آمیز مادر از منظر خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی، تببین و تاثیر نقش مادران در ساختن جامعه‌ای ایده‌آل، پُررنگ‌ کردن مسئولیت‌های جامعه به ویژه فرزندان در قبال حقوق مادران، آموزش مسئولیت‌های خطیر مادری به زنان جوان در قبال فرزندان و رفتار متقابل آنان نسبت به مادران در زمره این اهداف هفت گانه است. اخیرا اهداف‌، منشور و شاخص‌های انتخاب مادران نمونه به ۳۰ زبان زنده دنیا ترجمه و نشان بنیاد فرهنگی بین‌المللی مادر در ۱۰۰ کشور جهان ثبت شده است.

 

منبع : خبرگزاری ایرنا

۲۸ تیر ۱۴۰۰
تعداد بازدید : ۹۶۶
کد خبر : ۳۲۱

نظرات بینندگان

عباس کریمی
5
0
0

سلام جناب مهندس عزیز،دعای تمام مادران سرزمینم بدرقه راهتان.ارادتمند شما عباس کریمی

علیرضا کلانتری
5
0
0

باسلام و تشکر از زحمات جناب آقای مهندس محمدی، بسیار ایده جالبی است واینجانب موافقت خود را با پیشنهاد ایشان اعلام می دارم. علیرضا کلانتری

ناشناس
0
0
0

درود بر نیک اندیشان، طرح بسیار ضروریست. دختر و پسر جوان در هیج کلاس و دانشگاهی تعامل سازنده بین زن و مرد را نمی آموزد. بنابراین بسیار ضروریست که قبل از ازدواج، آموزشهای لازم را ببینند و بعد وارد زندگی شوند. همچنین پیش از فرزند آوری، فرزندپروری و اصول آنرا بیاموزند. شوربختانه این طرح های مفید در عمل دچار خطا می شوند. برای آموزش نیاز به کنترل کیفیت آموزش است، نیاز به برخورداری از بودجه کافی است. آیا این موارد در نظر گرفته شده است. به امید موفقیت و بهره مندی از ایده های سازنده.


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید