راهکارهایی برای تربیت فرزندان خوب

تربیت صحیح فرزند یکی از سخت ترین مشاغل در جهان محسوب می شود. خبر خوب این است که روش های زیادی وجود دارند که والدین می توانند مغز نوزادان خود را تحریک کنند و از رویدادهای روزمره به عنوان فرصت های استثنایی یادگیری استفاده کنند. پنج راهکار ساده زیر می تواند در تربیت فرزندان خوب تاثیرگذار باشد. این پنج رفتار حیاتی را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا شانس رشد کودک خود را در آینده به طرز چشمگیری افزایش دهید. همه چیز به شما، زمان و میزان تعامل شما با کودک بستگی دارد.

 

child

 

1. نوزاد را ترغیب به صحبت کنید گویی در حال مکالمه واقعی هستید: نوزادان صداها و حرکات محدودی دارند، اما این تنها راه ارتباطی آنها است. والدین باید به صداها، نشانه ها و اقدامات نوزاد پاسخ دهند و در طول روز با آنها درگیر شوند. تعداد کلماتی که کودک در معرض آن قرار می گیرد تعیین کننده گنجینه واژگان کودک در 2 سالگی و سطح خواندن کودک را سال های بعد خواهد بود.

 

2. برای کودک خود بخوانید: با وجود اینکه نوزادان هنوز حرف نمی زنند یا نمی خوانند ، اما آماده یادگیری هستند. حتی در 3 ماهگی ، آنها می توانند هر صدایی را که در هر زبانی در سراسر جهان استفاده می شود تشخیص دهند. هر بار که با صدای بلند برای کودک خود می خوانید، مهارت های زبانی او را تقویت می کنید.


3. از تجربیات روزمره به عنوان فرصت های یادگیری استفاده کنید: فعالیت های روزمره فرصت های بسیار مناسبی برای یادگیری نوزادان هستند (حمام کردن، مرتب کردن لباس های شسته شده، آشپزی و ...). کاری که انجام می دهید را بلند بلند بیان کنید تا کودک را تشویق به حرف زدن و آموختن کنید. مثلا برای آموزش ریاضیات لباس های شسته شده را بشمارید و مرتب کنید و برای تقویت تفکر علمی با مواد غذایی بازی کنید. ایجاد چهره هایی که احساسات متفاوتی را نشان می دهند، راهی عالی برای آموزش هوش هیجانی است.


4. بازی را جدی بگیرید: کودکان خردسال مدام در حال یادگیری هستند. وقتی بازی می کنند، مهارت های مهم زندگی را یاد می گیرند و تمرین می کنند. بازی ساختگی به آنها اجازه می دهد احساس دیگران را تجربه و درک کنند. وقتی با دیگران بازی می کنند، یاد می گیرند که سازش کنند و به نوبت عمل کنند.


5. الگوی خوبی باشید: نوزادان تمام رفتارهای شما را مشاهده و تکرار می کنند. نوزادان با تماشای زبان بدن، نحوه رفتار با دیگران یا واکنش شما در برابر یک چالش، خودشان این رفتارها انجام خواهند داد. طرز رفتار شما در اطراف نوزاد، شخصیت او را شکل می دهد.

 

منبع : یونیسف 

 

۱۴ اَمرداد ۱۴۰۰
https://www.unicef.org/parenting |
تعداد بازدید : ۱,۰۴۸
کد خبر : ۳۲۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید