ویژگی های یک مادر خوب

مادران به عنوان موثر‌ترین افراد در برقراری آرامش و صمیمیت در خانواده ها به شمار می‌روند و نقش بسیار زیادی در تربیت فرزندان دارند و از طرف دیگر فرزندان احساس صمیمیت بیشتری با مادر خود دارند، در این مطلب به معرفی ویژگی‌های یک مادر نمونه می‌پردازیم.

mother

• عشق بی قید و شرط دارد: کودکانی که از مادر خود عشق و توجه می‌گیرند در جامعه و در روابط عاشقانه عملکرد بهتری دارند.

• به ایمنی و امنیت فرزندش توجه می‌کند: یک مادر خوب یک محیط امن برای رشد و شکوفایی فرزندش فراهم می‌کند. محیطی آرام و بدون ترس و اضطراب که کودک به راحتی و بدون دغدغه و استرس زندگی کند.

• از خودش انتقاد نمی‌کند: یک مادر خوب هیچ وقت خودش را با دیگر مادران مقایسه نمی‌کند، چون هیچ وقت هیچ دو مادری شبیه هم نیستند.

• از خودش مراقبت می‌کند و برای خود وقت می گذارد: مراقبت از خود بخش مهمی از مادر بودن است. مادری که از خود مراقبت نمی‌کند نمی‌تواند از فرزندان خود مراقبت کند.

• با فرزندش رابطه صمیمی برقرار می‌کند: صحبت کردن با کودک و وقت گذاشتن برای او حس امنیت و مهم بودن را در او تقویت می‌کند. یکی از ویژگی‌های مادر خوب این است که چند ساعتی در روز با فرزندش بازی می‌کند.

• فرزندش را همانطور که هست دوست دارد: گاهی اوقات فرزند ما با انتظاراتی که داریم مطابقت ندارد. یک مادر خوب فرزندش را فارغ از هر معلولیت و ناتوانی و ... دوست دارد و قبول می‌کند.

• یک الگوی مناسب، شاد و قوی می باشد: بچه ها با بزرگ شدن همه چیز را از والدین خود کپی می‌کنند و یاد می‌گیرند. به آنها نشان دهد که چگونه باید رفتار کنند ، الگویی باشد که فرزندانتان به آن نیاز دارند.

• همیشه احترام گذار می باشد: احترام دو طرفه است اگر می‌خواهید فرزندتان به شما احترام بگذارد، در عوض باید به او احترام بگذارید . وقتی شما با فرزندتان بد حرف می‌زنید و بد بر خورد می‌کنید و همیشه با الفاظ بد او را خطاب قرار می‌دهید، اصلا نباید انتظار داشته باشید که از کلمات مناسبی برای ارتباط برقرار کردن با شما استفاده کند.

• بخشش، گذشت و صبوری را فراموش نمی‌کند: فرزندان شما اشتباه می‌کنند. وقتی اشتباه می‌کنند باید آنها را ببخشید و صبور باشید. آنها همیشه در حال یادگیری هستند. پس از نظم و انضباط و تنبیه، باید با آغوش و بوسه آنها را ببخشید. قهر و تنبیه بیش از حد بچه‌ها را از اشتباه می‌ترساند. همین ترس باعث می‌شود دوباره اشتباه کنند. با او درباره اشتباهی که کرده صحبت کنید و برای اینکه دیگر آن کار را انجام ندهد یک راه حل مناسب پیدا کنید.

 

 گردآورنده: سارا معصومی، روانشناس تربیتی

 

۱ شهریور ۱۴۰۰
تعداد بازدید : ۳,۵۲۱
کد خبر : ۳۲۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید