مادر را درک کنید

مادر یکی از مهم‌ترین پایه‌های خانواده است و با نقش مهم خود بر تمام اعضای خانواده تاثیر می‌گذارد. آگاهی فرزندان از جایگاه مادر به آنان کمک می‌کند تا وظایف خود را به نحو احسن در قبال مادر انجام دهند. از زمانی که نقش زن با نقش مادری در هم تنیده می‌شود، مسئولیت سنگینی بر دوش مادران می‌افتد و او روح، جان و عمر خود را فدا می‌کند. با این حال، مادر نیز یک انسان است، حق دارد خسته شود، کم بیاورد و زمانی احساسات منفی خودش را ابراز کند. پس در انجام مسئولیت‌ها باید به او کمک کرد، هر چه کمتر آسیب ببیند و شکسته شود بیشتر از وجود او در زندگی می توان بهره مند شد.


mother

شاید مادران از بسیاری از خواسته‌های خود که جز طبیعت آن‌هاست چشم‌پوشی کرده باشند، بدون آن که انتظاری برای جبران آن‌ها از طرف فرزندان داشته باشند. همین که قدر او را بدانید به او قوت قلب می‌دهد. یک مادر شاد لازمه یک خانواده سالم است.زمانی که مادری مسئولیت خودش را آگاهانه می‌پذیرد، می‌تواند فضایی شادی بخش در محیط خانه ایجاد کند. آگاهی از نقش و مسئولیت‌ها باعث افزایش رغبت می‌شود، پس با استرس کمتر نقش مادری را ایفا می‌کند. اگر مادر شاد باشد، محیط خانه را چنان گرم و دلنشین می‌کند تا فرزندان بتوانند در فضایی مناسب و در بالین او پرورش یابند. ولی اگر مادر غمگین باشد دیگر اعضا نیز به دنبال پژمردگی اوبه رشد و تعالی کافی نمی‌رسند و افسردگی مادر بیش از هر چیز خانواده را در غم فرو می‌برد.

چهار نوع استراحتی که مادر به آن نیاز دارد:

1-استراحت بدنی مثل:
انجام حرکات کششی؛ ورزش و
خواب کافی
نفس عمیق کشیدن
یوگا

2-استراحت ذهنی مثل:
وقت گذراندن در طبیعت
کنارگذاشتن تکنولوژی برای کوتاه مدت
انجام فعالیت های مورد علاقه
گوش دادن به موسیقی آرام
مرور تجربیات مفید دیگران یا به یادآوری خاطرات خوش

3-استراحت اجتماعی مثل:
بیشتروقت گذراندن با افرادی که انسان را درک می کنند
کمتر وقت گذراندن با افرادی که احساس خوبی نمیدهند
لذت بردن از زمان های تنهایی

4-استراحت احساسی مثل:
یادداشت کردن احساسات روزانه
انجام فعالیت های مورد علاقه
وقت گذراندن با افراد مورد اعتماد
تعیین حد و مرز برای خود

از آن جایی که مادر یکی از مهم‌ترین پایه‌های خانواده است و با نقش مهم خود بر تمام اعضای خانواده تاثیر می‌گذارد. آگاهی فرزندان از جایگاه مادر به آنان کمک می‌کند تا وظایف خود را به نحو احسن در قبال مادر انجام دهند و مادر خود را درک کنند.

 

نویسنده: دکتر زهرا افتخاری

 

۲۷ مهر ۱۴۰۰
تعداد بازدید : ۱,۰۹۶
کد خبر : ۳۴۰

نظرات بینندگان

اکرم حسین پور
0
0
1

با سلام و احترام /متن زیبایی بود . سلامتی وجود مادر عزیزم که بعداز فوت پدرم مسئولیت مادری و پدری داشته اند و پارسال در روزعاشورا براثر سکته مغزی ناگهانی دچار اختلال تکلم و ناتوانی حرکتی شده اند و سلامتی وجود همه مادران عزیز سرزمینم . انشاالله روح همه مادران عزیز و پدران عزیز درگذشته جمع بنیاد مادر به خصوص روح مادر عزیز آقای غلامرضا محمدی شاد . مستدام باشید .


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید